Ölüm Geçirmez- Bir Tarantino Sanatı

16:42 Gönderen dexter_fernando


'Bayağılık' ve 'estetik' kelimeleri yan yana durduğunda kulağa oldukça garip geliyor. Fakat böyle bir tamlamanın oluşmasına vesile olan isim Tarantino'ysa garipsenecek bir durum yok. Çünkü ezber bozan bir isimden söz ediyoruz ve sinemanın şımarık çocuğunun yaptığı işlerin bir 'garip' olduğunu daha en baştan biliyoruz. Ha işte Ölüm Geçirmez'de kankisi Rodrigez ile başlattığı Grındhouse projesinin ilk ayağı ve yine bir Tarantino filmi. B tipi filmlere sevgi gösterisine dönüşen, dahası izleyiciyi bildik Tarantino evrenine davet eden bir çalışma. Ben bu daveti kabul ettim ve iyiki de kabul etmişim...

"Ölüm Geçirmez" B tipi filmlerin koşullarından ileri gelen bir pespayeliğin izlerini sürüyor ve bir B filmleri güzellemesi halini alıyor. Filmin açılışından kapanış jeneriğine kadar bu tutum kolayca hissedilebilir. "Ölüm Geçirmez", söz konusu filmlerin 70'lerde popüler olmasından kaynaklı, o yılların havasını taşıyor. Oyuncuların giysilerinden filmde öne çıkan arabalara, jenerik yazılarının biçiminden çalan müziklere kadar birçok unsur 70'ler havası taşıyor. Şimdi oyun bozarlık yapabacağım fakat Tarantino her filminde yaptığı gibi şimdi de bilinçli hatalara başvuruyor. İyi de yapıyor temel olarak 70 ve 80 lerin b tipi filmleri alındığına göre oyuncunun kameraya bakması, bilinli hatalar ve bozuk beyaz çizgiler bizi tam bir nostalji gezisine sokuyor. Fakat bu filmde tarantino'nun sert şiddet ve kan kullanımı göremedim. Bunu eksi olarak yazmak niyetinde değilim.
Normal bir filmde bariz bir hata olacak bu davranış, Tarantino'nun filminde, B filmlerde amatör oyuncu kullanımına bağlı olarak doğan hatalara bir gönderme anlamını taşıyor. Zaten Tarantino değil miydi ki, "Jackie Brown"un (1997) bir sahnesinde mikrofonu neredeyse perdenin ortasında afişe eden? Yani Tarantino, 'bilinçli hata'ları seviyor. Hikâye ve göstermeyi seçtikleri bakımından da film B filmlerine yaklaşıyor. Psikopat bir dublörün, genç ve güzel kızların peşine arabasıyla düşmesini anlatan "Ölüm Geçirmez" oldukça sıradan ve basit bir öykü benimsiyor. Filmin göstermeyi seçtiklerine gelirsek de, B filmlerin istismar sinemasıyla olan ilişkisine değinmek faydalı olabilir. Zira B filmler, izleyici çekebilmek adına şiddet ve seks sahnelerini cömertçe kullanan, istismar sinemasının güzide birer parçası haline gelen yapımlardı. Tarantino da filmde, abartıya kaçmasa da şiddete yer veriyor. Kadın konusuna gelirsek zaten kucak dansı bölümüyle yeterince doyuru bir cinsellik veriyor. Bu da yetmezmiş gibi her filminde olduğu gibi ayak fetişi olduğunu(cinsel anlamda kadın ayakları ilgisi çekiyor) gözümüze kadar sokuyor.Oyunculuklara gelince hiç birinde sorun yok. Kurt Russell ve Rose McGowan oyunculuklarını konuşturmuşlar. Bunun yarı sıra bar sahnesinde Tarantino ve Eli roth'u görebilirsiniz. Zamparaları oynamışlar onlara pek sözüm yok. Ama ayrılmaz kankilerin her işini seviyorum.(Tarantino, Rodrigez, Takashi Miike ve Eli roth) Önceki filmlerinde sıkça başvurduğu üzere ekranı ikiye bölerek, bu yöntemle Brian De Palma sinemasına el sallayan çağdaş sinemanın dahi çocuğu, burada da zaman zaman başka filmlere kimi zaman da kendi sinemasına göz kırpıyor. Filmin ikinci yarısında öne çıkan hikâyenin motivasyonunu sağlayan film "Vanishing Point"ken (1971), Tarantino arada "Pretty in Pink"le (1986) de hafiften dalgasını geçiyor. Tarantino'nun kendi sinemasal dünyası içinde de küçük göndermeleri var filmin.Ölüm geçirmez gençliğimizin(70'ler) hatırlatan, bol göndermeli, kadınların sergilendiği şiddetin olduğu kanın azaltıldığı 120 dk'lık bir sinema nostaljisi... Tarantino hayranlarının kaçırmaması gereken filmi ayrıca b-tipi filmleri seven sinema severlere tavsiye ederim. Fakat Tarantino'nun kadınları şiddette alet eden bir yönetmen olarak düşünüyorsanız ki düşünmeyin pek beğenmeyeceksiniz. Tarantino özüne dönmüş kesinlikle en iyi filmlerinden biri...Soysuzlar Çetesinde görüşmek üzere...

5 yorum:

  1. içten dedi ki...

    heyooo! :D incelemek için bu filmi şeçmen -benim açımdan- çok iyi olmuş çünkü henüz izlemedim. finallerim bitsin hemen izleyeceğim, takashi miike de bekliyor sırada zaten.

    ben tarantino'nun kadınları istismar ettiğini kesinlikle düşünmüyorum hatta güçlü, zeki ve seksi kadın karakterler yaratmasını takdirle karşılıyor ve hayranlıkla izliyorum.

    zaten her türlü cinsellik kullanımını kadının istismarı olarak gören bir insan tipi var ki, bence yaptıkları ahlakçılıktan başka bir şey değil.

  2. dexter_fernando dedi ki...

    Bizim hizmetimiz hızlıdır. Takashi Miike incelemeleri bol sayıda var. İncelemeler bölümünün eski yazılarına bakarak okuyabilirsin. Hemen bul izle bence... Ama başka Takashi Miike filmleride inceleyeceğim.

  3. içten dedi ki...

    takashi miike'den senin sayende haberdar oldum zaten. ichi the killer elimin altında ama finallerin bitmesini bekliyorum :D

  4. kişisel depresyon anları dedi ki...

    tarantinonun başarılı filmlerinden biri. 70 lerin 80 leri sinemasını o kadar iyi yansıtıyor ki yapılan bilinçli hatalar bile insanın gözüne çarpmıyor, çünkü her nokta gönderme dolu. zaten onları takip ederken geçmişi hatırlamanın mutluluğu ile hataları gözardı edebiliyorsunuz. oyuncuklara diyecek bir şey yok zaten... daha ne anlatılır ki?

  5. benay dedi ki...

    filmin soundtarck'ini filmden daha çok seviyorum ne yalan söyleyeyim:)

Yorum Gönder