Odishon (Ölüm Provası) 2000

17:52 Gönderen dexter_fernando


Gözünü yeniden evlenme hırsı bürümüş arkadaşı ve filmin ana karakteri dul Aoyama’ya. Karısını kaybettikten sonra bu gerçek ile yaşayıp tekrar başka bir kadınla evlenme teşebbüsünde bulunmayan Aoyama, Asami adlı kadında aradığı özelliklerin olduğunu düşünerek istediğini elde etme yolunda arkadaşını bile dinlemiyor. Ama aradığı kadını bulmanın ve sonrasının bu kadar kolay olmadığını anlaması oldukça zor ve acılı bir yoldan geçiyor. Filmin kendisi ise şunu söylüyor: korku filmini izlemek kolay değildir. En azından dozu yerinde tek Takashi Miike filmi Ölüm Provasıdır.

O yüzden ki filmin yönetmeni Takashi Miike, tamami ile algılarımızın üzerine oynayan bir film yapmış. Başında ve neredeyse yarısını geçen bir süre boyunca, filmi oldukça gerilimsiz ve sıradan romantik bir filmmiş gibi göstererek büyük bir risk alıyor Miike. Yine açıkça her filminde yaptığı gibi sabrımızı sınıyor. Yıkık dökük loş bir odanın içinde keskin düz siyah saçları önüne dökülmüş genç bir kadın (Asami), önünde yerde duran bir telefon ve telefonun arkasında içinde ne olduğunu anlayamadığımız bağlı bir çuval. Telefon çaldığında ise tüm sessizlik içinde sadece telefonun sesi duyuluyor ve kamera birden Asami’nin saklı yüzüne odaklanıyor ve belki de hayatınızda daha önce hiç görmediğiniz tüyler ürpertici bir gülümseme ile karşı karşıya kalıyorsunuz. Bundan sonra oyunculuktan bahsetmek doğru olacak galiba oyunculuklar harika özellikle Asami karakterini canlandıran kadın oyuncu rolünü harika bir şekilde yerine getiriyor.

Tabii diğer oyunculuklarda başarılı ama en çok göze çarpan Asami’yi canlandıran oyuncunun performansı oluyor. Miike, çuvalda saklanan bilinmez gibi gerilimi uzun süre boyunca saklıyor ve sonra da bir volkan gibi püskürtüyor dışarıya. İzleyici açısından da ilginç bir deneyime dönüşüyor böylece. Bu film bana diğer bir yönetmenin, Hideo Nakata'nın Karanlık Sular filmini hatırlattı. Fakat bana sorarsanız karanlık sulardan kat ve kat daha başarılı bir film ölüm provası. Japon filmlerinde gerilimin bu kadar kıymete binmesini ve bizi bir o kadar etkilemesini anlamak için Japon kültürü ile ilişkilerine bakmak gerekiyor. Bu filmler Japon kültüründen besleniyor gibiler. Belki de kadın-erkek çekişmesini anlatan en iyi yabancı film olarak Takashi Miike’nın bu başyapıtını gösterebilirim. Şimdi diyeceksiniz bunda anormal bir şeyler yok mu? Visitor Q filmi ve Katakurilerin Mutluluğu filmlerini gösterdikten sonra insanlar da haklı olarak daha değişik şeyler bekliyorlar. Üzgünüm Takashi Miike bu filminde gerçek kimliğine bürünmüş. Bu filmde ise Japon kadınlarının kültürel rollerinden çıkışla bir film hazırlanmış. Japon kültürünün içinde tanımları bile var kadınların: 'tatemae' dışarıdan görünüş zarif ve kibar olan, 'honne' ise gerçek olan görünüş demek. Asami'nın dış görünüşü ile gerçekleri arasındaki uçurum Miike'nin sinemasal şölenine dönüşmüş. Artık bu uzun saçlı Japon kızları kesinlikle korku sinemasının simgeleri haline geldi. Kesinlikle uzun, siyah saçlı Japon kızlarınla evlenmeyin.

“Hayatta hiçbir şey kolay değildir”

2 yorum:

  1. Vladimir dedi ki...

    Filmin içindeki flashfwd ler çok rahatsız ediciydi ve monotonluğa kağılmayın beklediğinizden de büyük lokmayı yutmaya hazırlanın der gibiydi. Filmin son kısımları seyredeni hayli zorluyor.

  2. dexter_fernando dedi ki...

    Sonuçta ne kadar diğer filmlerinin yanında hafif kalsa da bir Miike filmiydi.

Yorum Gönder